Luleå vann solligan 2011 med stor marginal. Luleå hade 513 timmar sol och tvåan Visby hade 465 timmar, vilket ger en tydlig bild av hur soligt det var vid kusten i norra Sverige. Luleå brukar vara bland topp tre i solligan varje år, en förklaring till varför så otroligt många norrmän semestrar i Swedish Lapland.


Foto: Fredrik Broman/Humanspectra.com 

– Det var ingen överraskning att Luleå vann i år, eftersom det har varit så enormt soligt och torrt hela sommaren vid kusten i Swedish Lapland. Vi har dessutom haft en ökning av gästnätterna med tio procent under juni i år, vilket är dubbelt så mycket som Sverige i genomsnitt, säger Jan-Erik Jaensson, VD Swedish Lapland Tourism

Swedish Lapland Tourism är en organisation byggd på ca 500 medlemmar i turistnäringen i Norrbottens län samt i Skellefteå kommun. Kommunerna har delegerat besöksnäringsfrågor till tio destinationsorganisationer.

Swedish Lapland används som varumärke i marknadsföringen för turism i norra Sverige.