Idag,den femte december,är det klart att Spotify inleder ett samarbete med nya ABBA The Museum.


Credit: Bengt H. Malmqvist © Premium Rockshot

Målet är att integrera och förlänga museets musikupplevelse i Spotify.

Gemensamma aktiviteter kommer att ske löpande, både interaktivt på Spotifys plattformar samt i huset på Djurgården.

ABBA The Museum öppnar under våren 2013 som en del av Swedish Music Hall of Fame på Djurgården i Stockholm. Se; http://swedishmusichalloffame.se/

Det här blir platsen där ABBA flyttar in med sina samlade verk i en interaktiv och musikalisk utställning där besökaren för första gången kommer bandet riktigt nära.

”ABBA är ett ikoniskt band i musikhistorien ochjag växte upp med deras musik omkring mig.

Att vi nu samarbetar i skapandet av ABBA The Museum och den interaktiva musikupplevelsen känns fantastiskt roligt och hedrande”, säger Daniel Ek, grundare och vd Spotify.

”Streamad musik på nätet är en av anledningarna till att ABBA har fått en ny publik, musikintresserade som inte ens var födda när vi var aktiva på 70-­-talet.

ABBA The Museum ska förhoppningsvis vara en underhållande och intressant musikalisk upplevelse, som i hög grad bygger på interaktivitet.

Jag vet helt ärligt inte vem som skulle kunna vara en bättre musikalisk interaktiv partner än Spotify?” säger Björn Ulvaeus.

Läs mer om ABBA The Museum här på Hittaupplevelse.se!