Foto; Markus Alatalo/Icehotel


Googlesökningar om resmålet Sverige ökar – och ishotellet intresserar mest!

När utländska resenärer googlar på Sverige är ishotell och norrsken mest spännande. Under 2016 gjordes 11 procent fler sökningar på Sverige som resmål och det är naturrelaterade aktiviteter som har googlats mest, enligt en studie om sökningar på nätet som Visit Sweden har låtit göra. Utländska besökares nyfikenhet på Sverige som turistland växer, också räknat i antal sökningar på Google. Under 2016 gjorde utländska resenärer 3,4 miljoner googlesökningar om Sverige som resmål, vilket är en ökning med över 300 000 sökningar eller 11 procent jämfört med 2015. Bland specifika sökningar om Sverige har ishotell och norrsken skrivits in i sökrutan flest gånger. Andra heta sökord är fiske, sjöar, vandring, skidåkning, musikfestivaler, trädhotell, fjordar, shopping, storstadsliv och slott. Majoriteten av sökningarna om saker att göra i Sverige handlar om upplevelser i naturen.


Foto; Asaf Kliger, www.icehotel.com

Visit Sweden marknadsför destinationen Sverige utomlands och sprider berättelser om svensk natur och livsstil i flera länder. Visit Sweden riktar Sverigemarknadsföringen till resvana människor i utlandet som söker nya resmål genom kampanjer, digital kommunikation och inspiration till internationella medier och researrangörer.

Ungefär åtta av tio av de utländska turisterna i Sverige har besökt landet förut, men det finns miljontals människor som ännu inte har varit här på semester. Att googlesökningarna blir fler visar att nyfikenheten på Sverige ökar, och hittills i år har också fler turister än tidigare bott, shoppat och köpt upplevelser i hela landet, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden.

I särklass flest googlingar om Sverige, över en miljon sökningar, har gjorts i Tyskland. De vanligaste sökorden när tyska resenärer vill veta mer om aktiviteter i Sverige är fiske, camping, norrsken och vandring.

Vanligaste specifika sökorden om Sverige som resmål på Google på 17 språk 2016
igloor, ishotell, trädhotell, norrsken, shopping, skidåkning, naturreservat,camping, casino, sportfiske, kryssningar, sjöar, nattliv,vandring, fiske, öar, monument, minnesmärken,musik,evenemang,vintersport,stränder, naturfenomen,skidorter, parker och trädgårdar, spahotell, museer,kajakpaddling, jaktevenemang, cykling,golf, shoppinggallerior,fjordar och glaciärer, bastu,restauranger, midnattssol,slott och fästningar, julmarknader.


Spegelkuben © Foto: Treehotel

Rapporten om digital efterfrågan på Sverige kommer från Bloom Consulting och avser turistrelaterade sökningar om Sverige på internet via Google under 2015 och 2016. Undersökningen har inkluderat 17 språk: engelska, tyska, holländska, ryska, spanska, franska, italienska, portugisiska, kinesiska, koreanska, japanska, norska, finska, lettiska, estniska, svenska och danska. Samtliga sökningar har delats in i tre kategorier. Sökningar om turistaktiviteter, t ex ”hiking”, ”music events” och ”skiing”, utgör 33 procent av alla sökningar. Generella sökningar, t ex ”visit Sweden” och ”holiday package”, utgör 37 procent av sökningarna. Sökningar om boende utgör 30 procent. Generella och ospecifika sökningar har inte tagits med i ovanstående lista.

 

Visit Sweden  är ett kommunikationsföretag som marknadsför Sverige som resmål och varumärke, så att fler turister från utlandet kan bidra till fler jobb och större intäkter till staten och besöksnäringen. Utländska turister spenderar årligen 119,6 miljarder kronor i Sverige och cirka 169 000 personer är sysselsatta i besöksnäringens företag*. Visit Sweden riktar marknadsföringen till Sverigeintresserade människor i utlandet och finns på plats i 10 länder. Bolaget ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk besöksnäring via Svensk Turism AB. (*Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2016.). http://corporate.visitsweden.com