Under 72 timmar ska en taxichaufför, en polis, en eventkoordinator, en journalist och en programledare spendera tid i den svenska naturen i en casestudie av naturens effekt på välbefinnande. Internationella resenärer ser med förundran på svenskarnas nära förhållande till naturen. För att skapa större uppmärksamhet för naturupplevelser i Sverige i utländska medier låter nu Visit Sweden och Turistrådet Västsverige fem personer med stressiga yrken njuta av naturen som många svenskar gör. Efter tre dygn av aktiviteter på en vacker ö i Dalsland kommer deltagarnas välbefinnande att följas upp av forskare.




Ni svenskar har en speciell förmåga att låta naturen ta plats i era liv och det finns något väldigt kraftfullt i era sommarhus och det enkla livet där. Ert sätt att vara nära naturen finns inte i England, säger Ben Fogle, naturentusiast och programledare på bland annat brittiska BBC.

Till helgen får den brittiske programledaren sällskap av en taxichaufför från Frankrike, en eventkoordinator från USA, en journalist från Storbritannien och en polis från Tyskland när de flyttar in i varsin stuga av glas och trä på en ö i Dalsland. Under tre dagar spenderar de dygnets alla timmar bland tallar och betesmarker, och om natten kan de betrakta stjärnhimlen genom sitt glastak. De gör upp eld, paddlar kanot och provar annat som svenskar gärna gör i naturen. Forskare från Karolinska institutet följer deltagarna för att se hur vistelsen i Sverige påverkar deras välbefinnande.

Att svensk natur är öppen för alla via allemansrätten och att hälften av svenskarna spenderar tid där varje vecka, är något av det som utländska besökare tycker är unikt för Sverige. I en analys av utländska resenärers bild av Sverige är ”vackert land med unik, tillgänglig natur” den främsta associationen.

Vi vet att den svenska närheten till naturen, både mentalt och geografiskt, är något som utländska turister gillar enormt mycket med Sverige. Resandet till Sverige ökar år från år och här finns ett stort utbud av naturupplevelser, som skulle kunna attrahera många fler besökare än idag, säger Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden.

Vi ser en ökad internationell efterfrågan på upplevelser kring hälsosam livsstil och hållbar naturturism. Dalsland, med sin speciella natur, har stor potential att locka en ny typ av besökare till vår region, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation på Turistrådet Västsverige.

Initiativet The 72 Hour Cabin ska inspirera internationella medier att uppmärksamma Sverige som resmål och nå potentiella Sverigeresenärer i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och USA. Visit Sweden och Turistrådet Västsverige kommer att använda Instagram, Facebook och Twitter för att sprida känslan av svensk natur, bland annat med en livesändning direkt från skogen. Videomaterial och cinemagraph-bilder ska ytterligare förstärka känslan.

Husen av glas och trä har byggts upp på ön Henriksholm i sjön Ånimmen i Dalsland. Deltagarna vistas på ön mellan den 7 och 10 september och resultatet av studien presenteras i början av oktober. Då är också en minidokumentär från vistelsen klar.

The 72 Hour Cabin är en del av programmet Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden, en satsning från regeringen. I våras skapades stor uppmärksamhet i internationella medier för Visit Swedens marknadsföring av den svenska allemansrätten, Freedom to Roam, som genomfördes i samarbete med Airbnb.

Initiativet kan följas på flera konton, bland annat:
www.facebook.com/visitsweden (välj standardsida under Byt region)
www.instagram.com/visitswedeninuk
twitter.com/VisitSwedenFR
google.com/+VisitSwedenDE
#72hCabin
www.visitsweden.com/72hcabin

OM Visit Sweden
Visit Sweden är ett kommunikationsföretag som marknadsför Sverige som resmål och varumärke, så att fler turister från utlandet kan bidra till fler jobb och större intäkter till staten och besöksnäringen. Utländska turister spenderar årligen 119,6 miljarder kronor i Sverige och cirka 169 000 personer är sysselsatta i besöksnäringens företag*. Visit Sweden riktar marknadsföringen till Sverigeintresserade människor i utlandet och finns på plats i 10 länder. Bolaget ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk besöksnäring via Svensk Turism AB. (*Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2016.). http://corporate.visitsweden.com