ABBA The Museum öppnar äntligen i Sverige. Djurgården i Stockholm blir platsen där ABBA flyttar in med sina samlade verk, i en interaktiv och modern utställning.


ABBA i fornstora dagar! Foto:Bengt H Malmqvist ©

ABBA The Museum inryms i nya Swedish Music Hall of Fame som ska stå klart för inflyttning vid årsskiftet. Den stora invigningen beräknas till april 2013.

Letandet efter en plats för de samlade verken från ABBA:s gärning; musiken, texterna, kläderna, musikalerna och filmerna, har pågått länge.

Swedish Music Hall of Fame erbjuder en bra inramning.

”I Swedish Music Hall of Fame kommer ABBA The Museum in i sitt naturliga sammanhang, som en del av den svenska pophistorien.

Stockholm och Djurgården – det känns verkligen som vi hittat hem!”, säger Björn Ulvaeus.

Arbetet bakom kulisserna på ABBA The Museum är i full gång, under ledning av vd Mattias Hansson.


Bilden. Björn Ulvaeus och Mattias Hansson. Credit © Karl Nordlund

”Svensk populärmusik är en viktig del av vårt kulturarv. ABBA är dessutom ett av de starkaste svenska varumärken vi har internationellt.

Det känns som en skyldighet att ge plats för ABBA här i Sverige”, säger Mattias Hansson, vd, ABBA The Museum.

ABBA är Sveriges mest framgångsrika musikgrupp med 378 miljoner sålda skivor världen över.

ABBA The Museum kommer att presentera en samlad bild av gruppen, från det att ABBA bildades 1970, genombrottet med Waterloo 1974, de stora världsturnéerna, fram till splittringen 1983.

ABBA har levt vidare sedan dess genom Björn och Bennys fortsatta musikaliska arbete både vid sidan av gruppnamnet och genom Mamma Mia, som återigen skapade ett stort intresse kring musiken.

Och intresset bara ökar; i veckan stod det klart att ABBA GOLD är den mest sålda CD:n i England genom tiderna.

”Vi är stolta och glada över att ABBA har valt Swedish Music Hall of Fame som platsen för att visa och berätta sin historia på ett personligt sätt”, säger Charlotte Wiking, vd, Swedish Music Hall of Fame.

Swedish Music Hall of Fame ska visa både temporära och permanenta musikutställningar från 1920 fram till idag samt en ”Hall of Fame” över svensk populärmusik. Gästkuratorer och representanter från musikbranschen deltar i framtagandet av utställningarna. Huset skapas för den breda allmänheten men med en extra tanke på barn och ungdomar. Utställningarna blir interaktiva och upplevelsebaserade.

Förutom utställningar kommer huset att erbjuda unika evenemang kopplade till aktuella musikhändelser, mindre intima spelningar, kurser för skolor och musikintresserade, ett hotell vid namn Melody Hotel, restaurang med bar samt en shop. ABBA The Museum blir ett självklart internationellt dragplåster i det 5000 kvadratmeter stora huset, beläget mellan Gröna Lund och Liljevalchs på Djurgården i Stockholm.

ABBA The Museum räknar med hundratusentals svenska och internationella besökare redan första året.

Biljettförsäljningen i Sverige och resten av världen kommer att ske via SJs kanaler, 0771-75 75 75, SJs Resebutiker och www.sj.se/upplevelser. Biljettsläpp till ABBA the Museum sker senare i höst.

Upplevelseindustrins starkaste aktörer står bakom ABBA The Museum: Parks & Resorts (Gröna Lund, etc), Universal, Polar Music, Synergera Rättighetsförvaltning och Eventum är några av alla som har bidragit för tillblivelsen av ABBA The Museum.

Stolta samarbetspartners som kommer att ha ett fördjupat samarbete med ABBA The Museum är: MasterCard, SJ, Stockholm Arlanda Airport och Viking Line. Mediepartners är SBS Radio och TV4. Fler samarbets- och mediepartners tillkommer.

För ytterligare information kontakta:

Mattias Hansson, vd, ABBA The Museum, mattias@abbathemuseum.se, 073-500 00 01