Harmony of the Seas. Foto/Källa; Royal Caribbean

Världens största och nyaste kryssningsfartyg bidrar till svenskarnas kryssningshysteri

I maj lanserades världens största kryssningsfartyg, Harmony of the Seas, med plats för över 6000 passagerare. Det bidrar till svenskarnas rekordstora sug efter kryssningar i sommar och att bokningarna ökar med 14 procent. Specialkryssningar med Hurtigruten, flodkryssningar och kortkryssningar är också ovanligt heta i sommar. Det visar Tickets trendspaning om kryssningar.

Det råder riktig kryssningsboom i sommar. Om alla kryssningar räknades ihop som ett enda resmål skulle de kvala in på plats fyra på sommarens bokningstopp, efter Mallorca, Kreta och Rhodos. Detta är ett bevis för att kryssningar numera är en etablerad reseform, som lockar alla ålderskategorier och typer av resesällskap. När nya spektakulära fartyg lanseras får fler upp ögonen för kryssningar som reseform.

Ticket_Mallorca01
PuroBeach, Palma, Mallorca. Fotograf/Källa; Maria Gertell, Ticket

Kryssningarnas popularitet når nya höjder i sommar. Speciellt bland barnfamiljerna ser vi stora ökningar. De lockas av de nya spektakulära fartygen, som känns som flytande nöjesfält maxade med upplevelser för alla åldrar, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket Privatresor.

Att Royal Caribbean i maj lanserade världens största kryssningsfartyg, Harmony of the Seas, med plats för 6410 passagerare, har rönt stor uppmärksamhet. Hela fartyget är fyllt med spektakulära upplevelser, som till exempel världens högsta rutschkana till havs, robotbartenders, klätterväggar, skridskorink, linbana (zipline) och surfingupplevelsen Flowrider.

Harmony_of_the_Seas_1200x950
Harmony of the Seas. Foto/Källa; Royal Caribbean

Det nya fartyget väcker nyfikenhet och lockar såväl gamla som nya kryssningsresenärer och bidrar till kryssningsboomen. Möjligheten att maxa upplevelserna både ombord och på land är en förklaring till det ökade intresset för att kryssa. Enligt Tickets Novus-undersökning uppger 14 procent av svenskarna att de vill uppleva mer på en och samma resa än för några år sedan.

På en kryssning kombineras sol- och bad med storstadsliv, upplevelser och aktiviteter. Många svenskar har på allvar upptäckt att kryssningar är ett prisvärt alternativ med maximalt med upplevelser både ombord på fartyget och på land, och på en vecka kan man med en kryssning besöka ett halvdussin resmål utan att några semesterdagar går förlorade till tråkiga transportsträckor, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Mest populärt i sommar är att kryssa från Barcelona, Rom och Venedig.

TRE KRYSSNINGSTRENDER

Krydda resan med en kortkryssning

Kortkryssningar på mellan tre och fem dagar som krydda på resan blir allt mer populära bland svenskarna. På för- och sensommar lockar kortkryssningar i Medelhavet. Sommarens nyhet Harmony of the Seas går under försommaren till exempel på kortkryssning från Southhampton. Även under vintern har fler upptäckt till exempel att man kan åka till Florida och krydda resan med en kortkryssning till Karibien.

Ticket_KeyWest1200x1200
Mallory Square, Key West, Florida. Fotograf/Källa; Maria Gertell, Ticket

Boom för specialkryssningar

Specialkryssningar, där upplevelsen och inte båten är i fokus, är heta i år. Ticket ser till exempel en kraftig ökning av resor med Hurtigruten, som satsar på lokal mat och naturupplevelser. Rederiet har inte bara resor i norska fjordarna utan erbjuder även expeditionsresor till exempelvis Svalbard och Antarktis. På samma sätt ökar intresset för flodkryssningar och för kryssningar med mindre fartyg, som kan komma in i mindre hamnar.

Världens största fartyg och maxade upplevelser

Allra mest ökar intresset för kryssningar med de stora lyxiga fartygen. Att Royal Caribbean i maj lanserat världens största kryssningsfartyg, Harmony of the Seas, med plats för över 6000 passagerare, bidrar till boomen.

Om Ticket:
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,3 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.