Fotograf/Källa; Swedish Lapland Visitors Board

Bilden ovan; Rauno Posio, Katja Pettersen Dan Björk, Nina Forsell och Maikku Raittimo – projektledningen för Visit Arctic Europe under gårdagens prisutdelning

Igår delades Arctic Award ut för första gången. Priset är instiftat av Arctic Cooperation*, ett samarbete mellan fyra EU-program. Nitton projekt hade lämnat in bidrag i någon av tävlingens två kategorier – ”Overcoming critical mass” och ”Sustainable use of resources”.

Visit Arctic Europe vann kategorin ”Overcoming cirtical mass” med motiveringen:

”Visit Arctic Europe contributes in a clear way to the Arctic Award main criteria: innovation, impact and focus. The project involves SMEs and stakeholders from all three countries, and through the activities carried out, they have been able to combine the Arctic area’s strengths and resources to meet the increased competition within the tourism industry. The project has shown that better results can be achieved through cooperation and trust instead of competing against each other.”

Det här priset vinner vi tack vare fantastiskt samarbete mellan involverade företag, partners och turoperatörer samt mellan oss kollegor på Finnish Lapland Tourist Board, NordNorsk Reiseliv AS och Swedish Lapland Visitors Board säger Erika Mattsson, vd för Swedish Lapland Visitors Board.

Det projektet gjort konkret är att företagen fått möjligheten att öka sin omsättning. Det har skapat produktsamarbeten över gränserna som marknadsförts på prioriterade marknader genom utvalda turoperatörer. Det är jättekul att man även från projektfinansiärernas sida uppmärksammar resultaten, säger Dan Björk som är projektledare för Visit Arctic Europe för Swedish Lapland Visitors Boards del

Tillsammans med Nordnorge och Finska Lappland såg vi möjligheten att samarbeta för att öka resandet in till den arktiska delen av Europa. Efterfrågan på vårt område ökar och på internationell resemarknad står vi starkare tillsammans, något som bevisats i ökande gästnätter in till området, säger Erika Mattsson vd för Swedish Lapland Visitors Board.

*Arctic Cooperation is coordinated by the Northern Periphery and Arctic Programme. Participating programmes are Interreg Botnia-Atlantica, Interreg Nord, Kolarctic CBC and Karelia CBC.

 

OM Swedish Lapland Visitors Board
Swedish Lapland Visitors Board
är en näringslivsorienterad organisation och samverkansplattform som företräder besöksnäringen i Norrbottens läns samtliga kommuner samt Skellefteå och Sorsele kommun. Swedish Lapland används som destinations- och platsvarumärke i marknadsföringen av Sveriges nordligaste destination. Resmålet täcker 25% av Sveriges yta och har gräns mot både Norge och Finland. Swedish Lapland är en del av så väl Arktis som Sápmi – samernas traditionella bosättningsområde. Destinationens unika natur och lokala kultur har ett högt internationellt attraktionsvärde och 35% av gästnätterna är utländska. Tillväxten mellan år 2000-2010 var 74% och antalet årsverken nära på fördubblades. Målet är att fördubbla näringens omsättning från 4,1 miljarder år 2010 till 8,2 miljarder till år 2020.