Foto: Pixabay.com

Med över fyrtio olika aktiviteter, svarar Pite Havsbad till det barnfamiljerna efterfrågar. Som mest har man haft 7000 boende per dygn i sommar.  Är besöksnäringen i norr på väg mot en rekordsommar? De preliminära siffrorna från SCB pekar på att antalet gästnätter i Swedish Lapland under juni 2018 kommer att vara de högsta någonsin.

Enligt Statistiska Centralbyrån (SCB) har antalet preliminära gästnätter i Swedish Lapland under juni 2018 ökat med 7 % jämfört med 2017. Jämfört med övriga riket på -2 % för samma månad, är nordligaste Sverige en solklar vinnare.

– Vi ser med optimism fram emot de slutgiltiga sommarsiffrorna, fortsätter det i den här takten har vi en riktig rekordsommar att se framemot i antalet gästnätter, säger Petronella Modin, tf. VD på Swedish Lapland Visitors Board. Det tyder på att det finns ett stort intresse för utbudet längs den nordligaste kustremsan.

Den största ökningen i juni kommer från kustkommunerna, där exempelvis Piteå redovisar en preliminär ökning på 17 % för juni månad. I första hand är det norrmän som hittat till den badvänliga kuststaden men även tyskar och finländare har ökat i antal.

– Vi har aldrig haft så många dagsbesökare och boende som i år. Vi kommer att landa i en ökning på över 10 % i sommar – vår tredje rekordsommar i rad, säger Tobias Lindfors, ordförande på Pite Havsbad.

– Många resenärer väljer att förlänga sina vistelser. Vi ser att våra senaste satsningar på både matupplevelser, spa, äventyrsbad, After Beach-häng för hela familjen svarar till det barnfamiljerna efterfrågar. Vi är en anläggning för hela familjen, säger Ida Åhman, Hotellchef på Pite Havsbad.

Juni är en del av ett framgångsrikt första halvår för besöksnäringen i Swedish Lapland som ökat med 8 % jämfört med 2017, jämfört med resten av riket som ökat med 3 procent från januari till juni i år.

OM Swedish Lapland Visitors Board

Swedish Lapland Visitors Board är en näringslivsorienterad organisation och samverkansplattform som företräder besöksnäringen i Norrbottens läns samtliga kommuner samt Skellefteå och Sorsele kommun. Swedish Lapland används som destinations- och platsvarumärke i marknadsföringen av Sveriges nordligaste destination. Resmålet täcker 25% av Sveriges yta och har gräns mot både Norge och Finland. Swedish Lapland är en del av så väl Arktis som Sápmi – samernas traditionella bosättningsområde. Destinationens unika natur och lokala kultur har ett högt internationellt attraktionsvärde och 35% av gästnätterna är utländska. Tillväxten mellan år 2000-2010 var 74% och antalet årsverken nära på fördubblades. Målet är att fördubbla näringens omsättning från 4,1 miljarder år 2010 till 8,2 miljarder till år 2020.