Lappland. Foto/Källa; Steen Jepsen/Pixabay.com

Sverige blir allt mer populärt som resmål och 9 av 10 turister är nöjda med sina semesteraktiviteter i Sverige. Det visar en undersökning bland resvana och aktiva turister, som Visit Sweden nyligen har gjort. Nästan alla av dessa vill också rekommendera resmålet Sverige till andra.

Allt fler besökare väljer Sverige på sin semester och till och med juli ökade antalet övernattningar från utlandet kraftigt med 8 procent*. En helt ny undersökning från Visit Sweden visar att 90 procent av utländska turister är nöjda eller mycket nöjda med vad man gjorde under sin senaste Sverigesemester.

De utländska besökarna verkar gilla vad de ser och gör i Sverige, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden. Att de allra flesta uppskattar sin semester så mycket är ett toppbetyg till alla turistföretag över hela landet som ger besökarna fantastiska upplevelser.

Nästan samtliga respondenter i undersökningen vill också rekommendera Sverige som resmål för vänner och kollegor.

Den Sverigekommunikation som Visit Sweden gör tillsammans med besöksnäringen är viktig, men att tidigare resenärer vill tipsa om Sverige ger en enorm trovärdighet internationellt, säger Ewa Lagerqvist. Det här är data som vi alltid tittar mycket noga på när vi planerar marknadsföringen av Sverige.

Sverigebesökarna har oftast ägnat sig åt shopping, stadsliv med museer och restauranger, njutit av god mat och dryck eller besök på landsbygden för att uppleva atmosfären där. De vanligaste typerna av semester till Sverige är storstadsresor, rundresor till flera platser och naturupplevelser sommartid.

I Visit Swedens undersökning är de amerikanska resenärerna allra nöjdast, även om respondenterna i alla de undersökta länderna är mycket överens. Det är Visit Swedens målgrupp av resvana, aktiva och nyfikna besökare som har fått betygsätta minst en av de aktiviteter man ägnade sig åt under sin resa till Sverige de senaste åren. Undersökningen har genomförts i Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike och USA.

Mer om undersökningen
De 90 procent av respondenterna som anger att de är nöjda eller mycket nöjda med sin upplevelse har gett minst en av de aktiviteter man ägnat sig åt under den senaste semestern i Sverige betyget 5-7 på en sjugradig skala. Den senaste Sverigeresan har gjorts de senaste 5 åren. Respondenterna utgörs av Visit Swedens prioriterade målgrupp Den globala resenären.

* Statistik för antal övernattningar från utlandet i kommersiella boendeanläggningar kommer från Tillväxtverket/SCB.

OM Visit Sweden

Visit Sweden är ett kommunikationsföretag som marknadsför Sverige som resmål och varumärke, så att fler turister från utlandet kan bidra till fler jobb och större intäkter till staten och besöksnäringen. Utländska turister spenderar årligen 134 miljarder kronor i Sverige och cirka 176 000 personer är sysselsatta i besöksnäringens företag*. Visit Sweden riktar marknadsföringen till Sverigeintresserade människor i utlandet och finns på plats i 9 länder. Bolaget ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk besöksnäring via Svensk Turism AB. (*Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2017).