Virtuell verklighet har tagit världen med storm de senaste åren, med VR-headset som en vanlig konsumentprodukt. Även om headset i de flesta fall används inom nöjes- eller spelbranschen, som har drivit tekniken framåt, börjar det nu komma fler och fler områden som utforskar teknikens potential. Resebranschen är inget undantag.

Virtual reality-teknik innebär vanligtvis att man använder ett VR-headset, vilket hjälper till att förflytta en användare i en digital miljö. Genom användningen av bilder, ljud och andra fysiska känslor är användaren väsentligen placerad i en virtuell värld. Där kan de röra sig omkring och i vissa fall interagera med på andra sätt.

Ett exempel inom VR i spelbranschen är hur det används på live casinospel online. Där kan användarna röra sig mellan olika spelbord och interagera både med andra spelare och med personalen vid spelborden. Man kan satsa och vinna precis som när man spelar online som vanligt, men det blir en häftigare upplevelse när man faktiskt befinner sig på ett lyxigt casino – även om det bara är i en virtuell värld. För att se vad olika casinon erbjuder och för att hitta något man tycker passar kan man besöka NetEnt Casino, där man kan läsa om vad som finns och vilka bonusar man kan få när man registrerar sig.

Kunden får uppleva produkten
Även om VR har en lång historia så är det ganska nyligen som fler människor har fått tillgång till tekniken. Detta är tack vare VR-headset till bra pris med hög kapacitet som tillverkats av Samsung och Sony, samt billigare alternativ från Google. Användningen inkluderar spel, titta på interaktiva videor, visa 360 graders bilder och mer.

Även om tillämpningen av virtuell verklighet oftast är centrerad kring underhållning, utnyttjas tekniken också av marknadsförare på ett antal intressanta sätt. VR-headset kan till exempel tillåta marknadsförare erbjuda mer än bara bilder, så att användare faktiskt kan uppleva den produkt som de säljs.

Företag som är verksamma inom resebranschen har varit särskilt snabba att anta tekniken, och av goda skäl. Vanligtvis letar kunderna efter erfarenheter snarare än produkter, och den virtuella verkligheten erbjuder ett effektivt sätt för marknadsförare att ge dem en smak av vad de kan förvänta sig.

Smidig hotellbokning
Resenärer kräver vanligtvis mycket information innan de bokar hotellrum. De kräver beskrivningar, att få se bilder, eventuellt videor, de läser kundrecensioner eller söker information online. Genom intelligent användning av virtuell verklighet kan processen dock förkortas avsevärt.

Många hotell- och resebyråer tillhandahåller nu virtuella verkligheten på sina webbplatser eller appar, vilket gör det möjligt för användare att uppleva en digital version av ett hotellrum och till och med se en av de närliggande attraktionerna. Hotellbokning med VR är även en utmärkt service för de som lever med någon typ av handikapp och behöver hjälpmedel, eftersom de själva vet precis vad de behöver och vad som inte fungerar.

Virtuella upplevelser
Användningen av virtuell verklighet inom resebranschen är bara i startgroparna, men ett växande antal företag experimenterar med VR-headset och finner bra användningsområden för dem. Den virtuella verkligheten ger hotell, resebyråer och andra företag inom turismindustrin möjlighet att ge potentiella kunder en virtuell reseupplevelse. Det innebär att användarna kommer att kunna prova några av de största attraktionerna, vilka troligen är vad som lockar dem till en plats i första hand.