Thailand. Foto/Källa; Check Point Travel

När svenskar, danskar och norrmän vill ut och resa beställer de sin resa på nätet. Det rör sig om svindlande summor som överförs för att få en upplevelse på varmare breddgrader, och resan är bara några få klick bort.

Svenskar, danskar och norrmän beställer fler resor på nätet än någonsin. Faktum är att resor är den kategori som skandinaverna lägger mest pengar på när de handlar online. Det visar DIBS årsrapport om den nordiska e-handeln. Svenskarna spenderar i snitt varannan krona i näthandeln på resor och transport. Och en stor del av resebudgeten läggs på paketresor där flyg, hotell och upplevelser beställs samtidigt på resebyråernas hemsidor. Det är inte ovanligt att summan landar på 100–200 000 kronor när skandinaverna köper resor hemifrån soffan.

Danskarna använde sina betalkort hela 15,2 miljoner gånger under 2018 och spenderade 33,3 miljarder DKK på resor på online, medan norrmännen handlade för 29,2 miljarder NOK. Svenskarna, som över lag handlar mycket på nätet, ligger totalt sett i topp. Under 2018 betalade svenskarna hela 113 miljarder kronor för resor online.

Det ska vara enkelt att beställa resor

Resebyrån Check Point Travel som sedan 23 år tillbaka specialiserar sig på paketresor till bland annat USA, Kuba, Sri Lanka, Thailand, Kanada, Vietnam och Bali, bekräftar trenden:


Vietnam. Foto/Källa; Check Point Travel

– “En mycket stor del av våra resor beställs idag via hemsidan. Kunderna tar sina beslut baserat på den information och de bilder som finns. Och andra kunders rekommendationer av våra resor väger så klart också tungt när de väljer destination. Om kunden har frågor om en resa använder de ofta chattfunktionen där de kan få snabb hjälp under tiden som de sitter vid skärmen och väljer resa”, säger Henrik Særmark-Thomsen, som för snart tio år sedan tog de första stegen mot att anpassa verksamheten till onlineförsäljning av paketresor.

Enligt framtidsforskaren Liselotte Lyngsø finns det goda anledningar till att vi lägger så mycket pengar på resor. Hon menar att resorna utgör en motvikt till de vardagliga rutinerna, och speciellt paketresorna där man inte behöver planera semestern i detalj utan lämnar över ansvaret till resebyråerna. – Tid är det mest värdefulla vi har, så vi vill inte slösa bort den på strul när vi äntligen har semester. Vi lägger ner mycket möda på att hitta olika aktiviteter, så att vi vet vad vi ska göra och kan njuta när vi väl är på plats. Det ska helst vara unika aktiviteter. Därför är trenden också att vi själva söker efter resor, men när det gäller dyra resor vill vi gärna kunna be om råd. Om man har lagt mycket pengar på en resa vill man också att allt ska bli bra.


Kuba. Foto/Källa; Check Point Travel

Resor är en investering i oss själva

Liselotte Lyngsø menar att vi just nu har det bra ekonomiskt, och att det inte lönar sig att spara eftersom räntorna är så låga.

– “Då får man istället större ROI (return on investment, red. anm.) på upplevelser. När vi ska köpa något som som verkligen betyder något så väljer vi resor och inte bara en ny soffa”, säger framtidsforskaren, som är delägare i konsultbyrån Future Navigator och fortsätter: – “Resan måste vara en helhet som inte bara inspirerar oss utan också förändrar oss. Den yttre resan måste kombineras med en inre resa där hela familjen känner närvaro och samhörighet. Det blir en motvikt till allt det som vi inte hinner med i vår hektiska vardag. Resan blir en paus, oavsett om du får en skön massage, åker på cykelkryssning eller går en kurs i vegansk matlagning. På så sätt blir resan mer än bara en destination – det blir en mental resa också. Därför tänker vi inte bara på vart vi ska, utan även vad det kommer att betyda för oss. Det räcker inte längre att kunna säga ”jag var där” – nej, det ska också ge dig något på ett mentalt, fysiskt och socialt plan.”

Här spelar sociala medier en viktig roll, konstaterar hon:

– “Världen har blivit mycket mindre i och med internet, och vi använder det för att spegla våra drömmar. Det blir en global flockmentalitet där vi får inspiration från varandra. Därför skiftar det snabbt mellan vilka resmål ”alla” vill åka till. Vi beter oss som gräshoppor, och speglar oss i varandras upplevelser. Vi reser först virtuellt och sedan på riktigt. Det gör att vi vågar vara mer experimentella än tidigare”.

E-handeln innebär bättre priser

Tack vare framgångarna med onlineförsäljningen i Danmark av semesterresor, öppnar Checkpoint Travel snart verksamhet även i Sverige och Norge. Där kommer resorna endast kunna beställas via nätet.

– “Tidigare satt vi med kataloger och planerade den perfekta semestern tillsammans. Idag kan vi erbjuda en liknande service digitalt, och det ligger helt i linje med kundernas önskemål och behov. Skandinaverna känner sig trygga med att köpa resor på nätet – även längre utlandsresor. Fördelen för kunderna är att de kan beställa när de har tid och lust. Deposition lämnas först när kunden har fått en slutlig bekräftelse. Resan kan avbokas i upp till 48 timmar efter köpet. Och med vår onlinemodell kan vi hålla kostnaderna nere och erbjuda kunderna fantastiska resor till riktiga kanonpriser”, förklarar Henrik Særmark-Thomsen.

Thailand är det mest sålda resmålet i Check Point Travels webbshop, följt av Bali och Kuba. Den vanligaste resan är två veckor lång och kostar mellan 8 000 och 25 000 DDK.


Kuba. Foto/Källa; Check Point Travel

Fakta

Störst konsument av resor är svenskarna, medan det är danskar tätt följt av norrmän som procentuellt spenderar mest pengar på den sammantagna försäljningen av resor på nätet.

Danmark:

– Danska e-handeln slog alla rekord 2018, då intäkterna ökade med 14,7 miljarder DKK och landade på 129,3 miljarder fördelat på 197 miljoner köp.

– Försäljningen av resor på nätet står för 33,3 miljarder DKK och ökade med sex miljarder. Beloppet är fördelat på 15,2 miljoner köp.

– Den näst största kategorin är kläder, skor och smycken med 19 miljarder DKK.

– 65 % av alla resor köps online och 35 % offline.

– Mer än hälften av konsumenterna (54 %) handlar på nätet minst tre gånger i månaden, och nästan hälften av dem handlar mer än sju gånger i månaden.

– Mer än vart femte köp görs från en smartphone, vilket är en fördubbling sedan 2016.

– Fler och fler danskar köper paketresor – siffran har ökat från 26 % till 30 % av den total summan som läggs på resor.

Sverige:

– Sverige ligger i topp i Norden när det gäller nätshopping och inte minst köp av resor.

– Svenskarna spenderade 267,9 miljarder kronor på e-handel och siffran ökade med sex procent jämfört med 2017.

– Onlineköp av resor är den största produktkategorin i Sverige med en omsättning på hela 113 miljarder kronor 2018.

– Var tionde svensk har köpt en paketresa på nätet.

Norge:

– Norrmännen gillar också att resa. Köp av resor på nätet står faktiskt för hela 45 % av de 65 miljarder NOK som läggs på e-handel.

Källor:

FDIH – dansk e-handel 2018: Rekordåret

Nordic E-commerce 2018

European E-commerce Report 2018

 

OM Check Point Travel

Check Point Travel er et dansk rejsebureau grundlagt i 1996. Vi har et indgående kendskab til rejsemålene fra egne rejser, og vi har gennem årene fundet frem til de helt rigtige samarbejdspartnere. Det betyder, at vi kan tilbyde vores kunder rejser af høj kvalitet til en skarp pris. Den opskrift har vi haft stor succes med. Hvert år sender vi tusindvis af forventningsfulde kunder afsted på rejse til fjerne rejsemål, og mange vender tilbage for at bestille endnu en rejse hos Check Point Travel. Det er vi utroligt stolte af. For det viser, at vi holder, hvad vi lover.