Upplevelser startar idag nästan alltid på nätet, oavsett vad det gäller. Det beställs också nästan alltid på nätet, allt oftare tack vare nyare och enklare betalformer. Som ett led i en allt mer digitaliserad värld så sker egentligen allt utom själva upplevelsen på nätet.
Smidiga betalformer
Du kanske är sugen att vandra i skotska högländerna eller hyra en bergsguide för att ta utmana dig själv. Men oavsett målet för din resa börjar den på nätet och den slutar också där. En faktura betalas inte längre efter att du öppnat ett brev som du fått på posten. Istället betalar du direkt via klarna eller andra betydligt smidigare betalformer om vilka du också kan göra research på samlingssajter som betalsatt.se, då utbudet av betalningsalternativ numera är rätt omfattande och ett bra exempel på hur resan känns närmare, då du slipper invänta en faktura och allt kan bli klart direkt för att du ska slippa att vänta med att förkovra dig i ditt redan betalade resmål.
Det börjar och slutar på nätet
Men allt börjar med research av resmål. Du surfar in på sajter där du kan läsa mer om olika upplevelser. Dessutom kan du rätt snabbt ta del av recensioner från tidigare resenärer i vad som i digitaliseringens tidevarv utvecklat sig till en allt mer konsumentstyrd marknad. Du är därmed inte bara en av dem som tar del av andras erfarenheter, du är också en länk i en kedja av konsumenter där du med fördel kan berätta om dina egna upplevelser för omvärlden.
Dela med dig av dina upplevelser
Driften att berätta för omvärlden om dina upplevelser handlar dock inte bara om konsumentupplysning, utan de flesta berättar gärna om sina upplevelser på sociala medier, där det ska spegla dig som den person du vill vara samtidigt som det är en möjlighet att skicka digitala vykort till dina närmaste. Du swishar över pengar till dina barn för att de ska kunna nyttja alla bekvämligheter på deras skidresa samtidigt som du håller kontakt med dem via sms, messenger eller Skype. Ni delar upplevelserna med varandra och du kommer nära trots att du kanske inte alltid är med själv. Digitalisering och betalformer som knyter samman världen. På många sätt en fascinerande och mycket levande verklighet.
Resan slutar inte när du kommer hem
Och när du väl är hemma finns otaliga upplevelser bevarade i din mobil, såsom bilder och filmer, vilka du fortsätter att dela med dina vänner, något som får upplevelsen att räcka längre, fast på ett annat sätt. Kontakten med resmålet fortsätter också genom att du följer andras upplevelser på samma ställe via sociala medier. Allt sker därmed på något sätt via nätet och i symbios med den fysiska upplevelsen på plats. Till och med utvärderingen sker via nätet.
Digitaliseringen gör verkliga upplevelser starkare
Digitaliseringen tar över världen, oavsett om vi vill det eller ej, men just hur det fungerar inom upplevelseindustrin är ett fantastiskt exempel på hur nätet integreras med verklighetens upplevelser och – faktisk – gör dem så mycket starkare och bättre.