7 av 10 besökare i Höga Kusten rekommenderar andra att besöka destinationen. Höga Kusten lever också väl upp till besökarnas förväntningar, visar en ny gästundersökning som Research One gjort på uppdrag av Region Västernorrland. Samtidigt ökar antalet besökare till destinationen för 9:e året i rad visar gästnattstatistiken för sommaren.

När gästnattstatistiken presenterades framgick det att sommarturismen i Höga Kusten slår all time high. Totalt landar gästnätterna på 347 887 under sommarmånaderna. Mitt i den intensivaste högsäsongen intervjuades 751 besökare på nio strategiskt utvalda platser runt om i destinationen – med syfte att ta reda på vad de tycker om Höga Kusten. Gästundersökningen ger en bild av vilka besökare som är här: varifrån de kommer, vad de gör här och vad de tycker om destinationen. Att regelbundet genomföra den här typen av intervjuer är viktigt, inte minst för områdets fortsatta produktutveckling.

Höga Kusten lever upp till förväntningarna

Höga Kusten som helhetsupplevelse får betyg 4,61 av 5 möjliga. Där 5 innebär att destinationen mycket väl levt upp till förväntningarna utifrån helhetsupplevelsen.

– ”Ett fantastiskt bra betyg som vi alla kan vara stolta över. Näringen i Höga Kusten med restauranger, boenden och aktivitetsbolag lägger ner mycket tid och hjärta i sina verksamheter och inte minst på att ge våra besökare en positiv upplevelse. Det här är ett kvitto på att våra besökare ser och uppskattar det”, säger Mikael Englund, Verksamhetsledare för Höga Kusten Turism.

Besökarna är sanna ambassadörer

72 procent svarar att de kan rekommendera Höga Kusten som besöksmål till andra. En mycket hög siffra enligt Research One.

Höga Kustens värde är mycket högt och tyder på att de flesta besökare är ambassadörer och att kritiker är mycket sällsynta. Värdet påminner mer om nivåer i sammanhang där det finns en hög lojalitetsfaktor, t.ex. idrottsklubbar, nischade evenemang eller populära besöksmål dit många besökare återvänder år efter år.

– ”Att våra besökare sprider en positiv bild av Höga Kusten och rekommenderar andra att besöka oss är superkul. Sett ur ett marknadsföringsperspektiv är rekommendationer från andra den absolut bästa och mest trovärdiga marknadsföringen. Besökarna är sanna ambassadörer. Den här typen av gästundersökningar är ett bra verktyg för den fortsatta utvecklingen av besöksnäringen i området”, konstaterar Mikael Englund.

Tiotusen år av landhöjning – Tiotusen år av nya utsikter

Söker du naturupplevelser på riktigt hög nivå? Då är vårt vackra världsarv Höga Kusten ett måste. Längs Norrlandskusten, mellan Härnösand och Örnsköldsvik, finns världens högsta kustlinje med helt unika bevis på hur landet rest sig efter varje istid.

Hos oss slår du läger med människor från hela världen. Du väljer själv om du andas in naturen, dofterna och kulturen långsamt eller höjer pulsen i en spännande aktivitet. Oavsett vilket, törs vi lova att du tappar andan av den storslagna utsikten.

OM Höga Kusten Destinationsutveckling

Höga Kusten Destinationsutveckling är ett kommunalt bolag som bildades våren 2014, som har till uppgift att främja den strategiska utvecklingen av besöksnäringen i Höga Kusten. Totalt är vi fyra kommuner som tillsammans jobbar för framtidens Höga Kusten – Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik.

Läs också:

Höga Kusten för barnfamiljer