När planerna för att återuppta turismen i Europa börjar ta form presenterade Visit Norge, med bidrag från den norska resebranschen, en ny, ambitiös nationell turiststrategi i Oslo den här veckan.

Bilden ovan; Trail running and hiking Hjørundfjorden. Foto; Mattias Fredriksson – VisitNorway.com

Strategin beställdes av den norska regeringen i januari 2020 och den har nu överlämnats till handels- och industriministern Iselin Nybø.


Bilden ovan; THE TWIST AT KISTEFOS MUSEUM. Foto; Einar Aslaksen – VisitNorway.com

Besök Norge och den norska resebranschen som använde tvångsbrottet efter pandemins begränsningar för att arbeta med att återuppbygga branschen på ett bättre och mer hållbart sätt med fokus på att vara en del av lösningen på klimatkrisen.

Ett av huvudinitiativen i den nationella turiststrategin är branschens åtagande att minska klimatutsläppen med 50% fram till 2030 (baserat på 2019-nivåer) och att minska de årliga transportutsläppen med 10%. Detta påverkar inte landets tillväxtambitioner för turism varken i exportinkomster eller i sysselsättningsgraden.

”-Hållbar tillväxt inom turistnäringen måste kombineras med ett lägre klimatavtryck från branschen som helhet. Resebranschen kan inte vara ringa medan kampen mot klimatförändringarna fortsätter. Vi måste agera ansvarsfullt och gå samman för att göra vårt för att rädda grunden för vår bransch. Detta är anledningen till att strategin säger att hållbarhet i icke-förhandlingsbar”, säger Bente Bratland Holm, turistdirektör på Visit Norge.

En av rekommendationerna i strategin är utvecklingen av en miniräknare som heter Klimasmart (”Klimatsmart”). Detta kommer att avslöja förbrukningen per kilo koldioxidutsläpp för de olika turistmarknaderna på transportens del av resan. Ett sådant verktyg gör det lättare för alla delar av turistnäringen att göra bättre bedömningar av sambandet mellan konsumentpåverkan och klimatkostnader i sina egna strategiska initiativ.

Resebranschen är en tillväxtindustri och spelar en viktig roll för att forma lokala samhällen och skapa välbehövliga jobb. Genom att följa rekommendationerna föreslår strategin att nästan 43 000 nya jobb (25%) kommer att skapas inom den norska resebranschen till 2030.

Här är ett urval av konkreta initiativ som redan finns på plats i Norge:

1.Hållbar destination är Nordens enda nationella ackrediteringsprogram för resmål. Det är ett verktyg för hållbar utveckling av företag och destinationer när det gäller miljö, lokalsamhälle, kulturarv och ekonomi. Ackrediteringen betyder inte att destinationerna är 100 procent hållbara ännu, men visar att de är engagerade i en långsiktig process för en hållbar utveckling. Destinationerna utvärderas vart tredje år.
2. «CO2rism», är ett digitalt verktyg som lanserades av Visit Norge 2020 för att beräkna koldioxidutsläppen orsakade av transport av turister till och i Norge. Användargrupperna för denna kalkylator är marknadsförare för företag och destinationer, intresserade av insikter om utsläppen från gästerna de vill locka till Norge. Ingångsdata omfattar både fritids- och affärsresor.

Läs den nationella turiststrategin för Norge här

RELEVANTA LÄNKAR  (Öppnas i ett nytt fönster)
Visit Norway.com
Nationell turiststrategi 2030
Hållbar destination, Nordens enda nationella märkningssystem för resmål

Visit Norway är Norges officiella turistnämnd.
Norge är platsen att uppleva det magiska norrskenet och midnattssolen ovanför polcirkeln eller världsberömda fjordar omgivna av spektakulära berg och glaciärer. Mitt i det fantastiska landskapet kan resenärer njuta av lokal mat och kultur i livliga städer som Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger och Tromsø.